Målsättning och policy

Policy för Lysegården GK:s Ungdom- och Elitkommitté

Representera Lysegårdens golfklubb med stolthet och respekt
Se golf som idrott och agera därefter
Bemöta andra människor med respekt och glädje
Vara en bra kompis, visa förståelse och vara ödmjuk
Träna och spela golf på ett för alla säkert sätt
Uppträda sportsligt och aldrig fuska
Ta väl hand om våra och andras banor och träningsområden
Ha roligt
Övergripande vision och målsättningar
Föreningen har visionen att vara Västsveriges bästa golfklubb 2012

Vision 2012 formulerar nio övergripande mål av vilka nedanstående, i synnerhet, är aktuella med avseende på klubbens idrottsliga verksamhet.
Föreningen skall år 2012

Tillhandahålla högklassiga och kompletta träningsanläggningar för alla nivåer av spelare
Kontinuerligt ha en hög andel ungdomar (minst 20 %) som skall erbjudas golfträning av hög klass i kombination med fostran i golfvett och etik. Allt till avgifter som gör att alla kan deltaga.
Fokusera på idrotten genom en konsekvent satsning på ungdom och elit för att kontinuerligt ha ett dam- och herrlag i högsta divisionen. Dessutom är ambitionen att årligen arrangera en elittävling.
Värdegrund

Allmänt.
Vår värdegrund präglar vår verksamhet och kan på ett enkelt sätt visa på kompasskursen för klubbens spelare, ledare, personal och barns föräldrar.

Golf är
Riksidrottsförbundets definition på idrott:
Idrott är fysisk aktivitet som vi utför för att kunna prestera mera, ha roligt och må bra.
Idrott består av träning och lek, tävling och uppvisning.
Vår definition av golf:
Golf är fysisk aktivitet som vi utför för att kunna prestera mera, ha roligt och må bra.
Golf består av träning och lek, tävling och uppvisning.

Glädje, gemenskap, uppmuntran, trygghet och utmaningar
Glädje, gemenskap och uppmuntran skapar trygghet att möta utmaningar och därmed utvecklas. Alla som vill ska få möjlighet att utvecklas utifrån sina förutsättningar.

Glädje
Glädje är grunden i klubbens verksamhet. Glädjen kommer från att få vara tillsammans och utvecklas inom och genom golfen.

Gemenskap
Det är viktigt att alla känner sig hemma och välkomna på klubben. Alla är viktiga och alla är värda uppmärksamhet. Alla är unika vilket innebär att alla är olika. Det är något vi tycker är spännande och gläds över.

Uppmuntran
Vi uppmuntrar barn och ungdomar att försöka. De lär sig genom att prova. Att försöka är det viktigaste. Vi ställer krav på dem att alltid försöka och att alltid göra sitt bästa. Har de gjort det har de inget att skämmas för och heller ingen anledning att bli arg, ledsen eller besviken. När de har gjort sitt bästa kan ingen, vare sig de själva eller någon annan, kräva mer. Genom att fokusera på och uppmuntra försöket tror vi att resultatet på lång sikt blir bättre än om vi istället fokuserade på resultatet.

Trygghet och utmaningar
Glädje, gemenskap och uppmuntran skapar trygghet att möta utmaningar. Den som känner trygghet har alltså stora möjligheter att utvecklas som golfare men också som människa.