Tävlingar är det både högt och lågt av, vilket är till mångas glädje. Genom att tävla får man träffa nya kompisar och spela på nya banor. Man utvecklas som både golfare och människa. Är man ny golfare lär man sig här att föra scorekort, att vara markör, regler med mera.

Att tävla är inte på liv och död utan en rolig upplevelse som kan leda till de stora arenorna i världen för den som så kan och vill.

Tävlingskalendern finner ni längst ned på denna sidan

JUNIORTÄVLINGAR

Lysegårdens Torsdagsserie
Torsdagar kl.17:30 med 9-håls spel på banan eller 6-hål för de yngsta (samling senast kl. 17:15 vid rangen). Tävlingen är öppen för alla juniorer på klubben oavsett Hcp och alla får pris. Grillning av hamburgare fortsätter givetvis även i år. Startavgift 30:-/torsdag alternativt 55 kr och då ingår 1 hamburgare och dricka. Anmälan sker på GIT senast tisdagen samma vecka.

Short Game Tour
Short game tour är en trevlig tävling som är öppen för alla juniorer upp till 21 år med handicap 0-54. Varje deltävling startar 09:00 med shotgun-start och genomförs i Göteborgs Golfförbunds (ggf) regi. Touren består av fyra deltävlingar som spelas på olika banor under säsongen. Information kring vilka banor som är aktuella hittar man lättast på GGF´s Junior- och Elittävlingar. Startavgiften är 100kr/tävling och anmälan görs individuellt via www.golf.se

Varje deltävling består av tre tävlingsmoment:

• 9 hål som spelas som par 3.
  • 9 hål puttning på putting greenen. Hålen spelas som par 2.
  • 9 hål chip och bunkerslag. Poäng erhålls beroende på hur nära hål man kommer. Ju närmare hål desto lägre poäng får man per slag.

Summan av resultatet i varje tävlingsmoment (antalet slag + puttar + poäng) blir den tävlandes totala resultat i respektive deltävlingen.

Short game tour spelas i separata tjej- och killklasser och de tävlande delas även in i fyra olika klasser beroende på handikap:

• A-klass: hcp 0-9.9
  • B-klass: hcp 10-19.9
  • C-klass: hcp 20-36
  • D-klass: hcp 37-54

Vid varje deltävling delas priser ut till bästa brutto resultat i varje klass. Den totala vinnaren av Short Game Tour i respektive klass är den tävlande som sammanlagt har det bästa resultatet vid två av fyra deltävlingar.

Göteborg Junior Tour
Göteborg Junior Tour är en komplement tour till Teen Tour. Göteborg Junior Tour vänder sig till flickor och pojkar upp till 21 år som har liten tävlingserfarenhet och som kanske tycker att steget upp på Teen Tour känns för stort, men som ändå vill prova att tävla utanför sin hemma klubb.

Göteborg Junior Tour och spelas vid sex olika tillfällen under säsongen på olika banor i Göteborgsområdet och tävlingarna spelas under samma helger Teen Tour. Vilken bana som gäller vid respektive tillfälle hittar man enklast  Göteborgs golf förbunds hemsida (www.ggf.nu, välj fliken Tävlingar och sedan Junior och Elittävlingar). Här hittar man också en detaljerad tävlingsmanual med regler för touren.

Göteborg Junior Tour spelas i tre klasser som även är uppdelade i separata pojk och flickklasser. Samtliga klasser är netto tävlingar som spelas över 18 hål, men med varierande teer och spelformer.

Klass 1.
9-12 år Tävlingen spelas från främre tee om sådan finns (tee 40), annars spelar samtliga från röd tee. Spelformen är Slaggolf netto. Detta innebär att det maximala antalet slag den tävlande kan får per hål är hålets par + 5 slag (8 slag på par 3, 9 slag på par 4 o.s.v.). Det totala antalet slag den tävlande får ihop under rundan (bruttoscoren) reduceras sedan med det antal slag som den tävlande får enligt banans slope tabell och sitt aktuella handicap. Det justerade resulatet ger den tävlandes nettoscore. I denna klass är det ingen prisutdelning, utan samtliga deltagare får ett 3-pack med bollar och en medalj efter avslutad tävlingsrond. Är man 12 år (2005) får man anmäla sig till klass 2.

Klass 2.
13-15 år I denna klass spelar de tävlande från gul (pojkar) respektive röd (flickor) tee eller motsvarande tee om nummer teer det används istället för färg tee. Spelformen är Slagtävling netto, dvs här finns det inget max antal slag per hål utan samtliga slag räknas, men deltagarens brutto scoren justeras som i klass 1 till nettoscore med hjälp av banans slope tabell och deltagarens aktuella handicap. I denna klass får spelarna med de tre bästa nettoscorerna i pojk respektive flickklassen medalj och pris.

Klass 3.
16-21 år Denna klass spelas på samma sätt som i klass 2, förutom att här möter de äldre deltagarna varandra.

Anmälan till tävlingen sker individuellt via www.golf.se. Om man valt tävlingspaketet så anmäler klubben till tävlingen efter att man accepterat kallelse på laget.se

Efter inloggning går man in under fliken ”Sök tävling” och letar upp den golfbana som arrangerar tävlingen. Anmälningsavgiften är förnärvarande 100 kr/tävlings tillfälle

Mer information om tävlingar finns att läsa på GGFs hemsida

JUNIOR OCH ELITTÄVLINGAR

Markörens roll i våra tävlingar

• bör finnas i alla bollar.
  • bör inte gå i boll där eget barn spelar.
  • bör räkna alla spelares slag (vara facit), även om spelarna skall ha koll på och föra score sinsemellan.
  • bör upplysa om banans beskaffenhet och lämpligt sätt att spela, framför allt till gästande spelare.
  • bör upplysa om regler som kan vara behjälpliga, t.ex. om bollen ligger dåligt finns möjligheten att förklara den ospelbar med tre möjliga alternativ.
  • bör ha koll på om slag ev. kan kräva ”provisorisk boll”. Vart hamnade bollen, hittar vi den?
  • bör veta att om man är osäker på en regel kan man spela en ”alternativ boll”. Och sedan reda ut reglerna efteråt. Låt inte din egen osäkerhet drabba spelaren.
  • bör ta initiativ till en trevlig och god stämning i bollen.
  • bör hjälpa spelarna att kolla/signera score-korten och lämna dessa till tävlingsledningen.
  • Men det viktigaste är att se till att alla i bollen har kul!