Ordförandebrev september

Hej alla Lysegårdare!

Varmaste sommaren på 100 år eller så. Varmt och torrt i flera månader. Fantastiskt väder för bad, sol och båtliv. Men jobbigt för dom som lever av naturen som tex bönder och golfbaneägare. Tack vare duktig banpersonal och möjligheten att kunna bevattna från egna dammar klarade vi oss bra på Lysegården. Om det blev lite torrt och hårt på fairway hade vi genomgående fina greener hela sommaren. Vi klarade oss bättre än många andra av banorna i distriktet. Den hårda banan gav också fler av oss en studs ned i hcp, något som nog kommer att straffa sig nästa säsong.

p>Men det fina vädret har haft sin effekt på vår verksamhet. Många tyckte det var för varmt att spela golf och trots den fina banan har vi haft mindre spel på banan än på lång tid. Mindre medlemsspel och mindre greenfeespel med lägre intäkter som resultat. Och mindre omsättning i restaurangen.Vi hoppas att en fin höst kan kompensera lite.

I sommar provade vi också en ny idé på klubben – med stor framgång! Vi arrangerade golffritids i 9 veckor. I snitt hade vi under sommaren 15 barn i åldern 6-15 år tre dagar i veckan. Två egna juniorer, avlönade som sommarjobbare av Kommunen var aktivitetsledare och för ansökta medel organiserade vi buss Kungälv – Diseröd – Lysegården tur/retur. Som avslutning fick en del vara med en dag på Nordea Masters. Det här projektet kommer vi garanterat fortsätta med nästa år med ett ändå bättre program baserat på erfarenheterna från i år.

I förra medlemsbrevet informerade jag om markavtalet och köp av banan. Ärendet ligger nu hos Lantmäteriet och vi väntar på att ärendet skall tas upp. 2019 är fortfarande vårt mål för genomförande av avtalet.

Jag passar på att påminna om «Golfspelaren i Centrum» och vikten av att alla svarar på utskicken. Så långt kan vi konstatera att medlemsnöjdheten ökar och att vi är på rätt väg.
Det som inte är så roligt är att vi vid flera tillfällen har haft inbrott och skadegörelse på anläggningen. Traktor, bänkar, teeklot etc har blivit vandaliserade. Senast var det kiosken på rangen som blev tömd på varor. Rangekiosken kommer inte att återställas den här säsongen. Jag uppmanar alla till att hålla uppsikt och säga ifrån om det är rör sig misstänka personer på området.

Det närmar sig höstmöte. Till höstmötet kommer styrelsen att presentera det arbete som pågår kring genomlysning av organisation och verksamhet. Vi kommer också att främja förslag om uppdatering av stadgarna med hänsyn till uppmaningar från Riksidrottsförbundet och SGF.

Jag önskar alla välkomna till höstmötet i november. Fram till dess; spela mycket golf, svinga lungt och besök restaurangen ofta!

Rune Arnesen

ÖPPET HUS I STUDION
16/9 kl 13 till 17

Vi hälsar dig välkommen att testa vår moderna utrustning och dom fina hjälpmedel vi använder i arbetet att utveckla din golfsving, och till en stunds gott snack om golf o livet i allmänhet.

Ring Kenneth och säkerställ att du får ett personligt möte
0764-242021

Varmt välkommen till din nya balanserade golfsving som är skonsam, enkel och kraftfull!