Ordförandebrev November

1917

Hej alla Lysegårdare!

November är här och mörkret omfamnar oss. Efter en fin oktober med mycket bra väder, höga temperaturer och goda möjligheter för golfspel är nu säsongen över för de flesta. Vi närmar oss också ett höstmöte på klubben den 21 november.

Säsongen har varit en utmaning för Golfsverige. Kall vår, tidig sommar, torrt, varmt, ännu varmare och torrare och så vått. Till och med storm fick vi med flera fällda träd som resultat. Sommaren var fantastisk fin – för mycket annat än golf. I landet som helhet blev det som resultat av detta nästan 370 000 färre spelade ronder (198 000 av dessa i juli) och de tre senaste årens positiva tillväxt i antal medlemmar fick en tillbakagång.

Många banor fick stora problem i torkan. På Lysegården klarade vi oss bra. Vår anläggning och vår personal har de senaste åren visat att vi har bra förutsättningar för att hantera såväl torra som våta säsonger.

Vi tappade också greenfeespel under sommaren, men mycket av detta tog vi igen under hösten så slutresultatet blev nästan som budgeterat vilket vi är mycket nöjda med.

Sommarens succé med Golffritids på Lysegården fick stor uppmärksamhet också utanför distriktet. Vi kommer att fortsätta nästa år och hoppas detta kommer att bidra till rekryteringen av juniorer och förälder.

Våra tränare har under året haft nybörjarutbildning för 171 personer. Vi jobbar aktivt på att öka andelen som blir medlemmar i klubben och hjälpa dom vidare i resan fram till att bli golfare.

Likt de senaste åren har vi ett stort antal medlemmar som väljer att lämna klubben efter säsong. Glädjande är det att antalet för vår del är mindre i år än i 2017. I Sverige i stort är det ungefär 20% av medlemmarna som slutar/byter klubb eller blir passiva. På Lysegården är andelen något lägre, ca 19%. Det är därför oerhört viktigt att jobba aktivt med rekrytering och med att behålla de medlemmar vi har.

Evergreen har tyvärr sagt upp restaurangavtalet inför nästa säsong. Det tycker vi är tråkigt men har samtidigt full förståelse för deras prioritering. Vi jobbar med några olika alternativ och hoppas att kunna presentera en ny lösning innan kommande säsong. Detta är en stor utmaning för verksamheten och vi är tacksamma för alla goda tips vi kan få. Också återkoppling från er medlemmar med synpunkter på hur ni kan tänka er en alternativ drift kan se ut.

Styrelsen och de anställda i verksamheten har i år jobbat med fokus på 3 olika saker:

Organisation och stadgar
Ekonomistyrning
Fokuspunkter från enkäten Golfspelaren i centrum

• Banan
  • Klubblivet
  • Nya Golfare

Vi kommer att redogöra för resultatet av detta på höstmötet. Många mål är nådda, men andra kräver mer arbete innan vi är helt nöjda.

Spännande blir det nästa år med nya golfregler. Flera nya ändringar kommer att förenkla det för oss golfare. Jag har fått en presentation av SGF och tycker det är många bra justeringar. Vi kommer att få mer informationsmaterial kring nyår. Utbildning genomförs nu av domare och regelansvariga på distrikt- och klubbnivå. Vi kommer att bjuda in till regelinformation innan banorna öppnar 2019.

Sammantaget har det varit en ovanlig men bra säsong. Banan har varit bra efter förhållandena, spelarna nöjda, och det ekonomiska resultatet nästan som budgeterat.

Vi syns i klubbhuset på Lysegården den 21/11 för höstmöte.  Där kommer vi berätta mer om säsongen vi har bakom oss och säsongen som kommer.

Väl mött!

Rune Arnesen

Uppdatera informationen i ”Min Golf”

Vi vill bara påminna alla våra medlemmar som har ändrat sin information (boende eller kontakt) att det går att uppdatera detta via ”Min Golf”. Uppdaterar du informationen så ser du till att tidningarna ”Svensk Golf” och GGFs ”Göteborgs Golfaren” når dig utan problem, även att när vi skickar iväg fakturan så att den kommer fram i tid och utan problem.

Meddelande från HGC

Kort reklammeddelande från våran samarbetspartner Hisingens Golf Center på bilden nedan. Tryck på bilden för större version. Vill du hålla igång ditt golfspel över vintern kan detta vara något från dig.