Nyhetsbrev Augusti

Golf för alla och mingelgolf
I undersökningar som Svenska Golfförbundet gjort visar det sig att mer än hälften av alla golfare inte vill tävla utan bara vill spela social golf. Varje runda blir ju egentligen också en tävling emot sig själv och sitt eget handicap och det räcker för många.
Bland annat mot den bakgrunden anordnar Medlemskommittén Golf för Alla och Mingelgolf.

Höstsäsongens Mingelgolf är i morgon fredag och nu förlängs anmälningstiden till fredag kl.10.00. Häng på och ge tillvaron lite guldkant med en 9-hålsrunda följt av räkmacka med lämplig dryck.

”Golf för alla” är precis som det låter. Golf för alla. Gamla, unga, kvinnor, män, erfarna, nybörjare eller sådana som vill spela med någon annan än sin käresta eller bara vill planera in sitt spelande. Man anmäler sig som om det vore en tävling men det är rent sällskapsspel med andra klubbkamrater.

Häng på. Här kommer resterande spelprogram.

2017-08-31 . Torsdag . 18-hålsbanan .
2017-09-08 Fredag 18-hålsbanan
2017-09-17 Söndag 18-hålsbanan
2017-09-28 Torsdag 18-hålsbanan
 .

För nya golfare anordnar Medlemskommittén Fadderrundor över 9 hål. Nästa tillfälle är tisdagen den 29 augusti, samling vid klubbhuset kl 17.00. Anmälan görs på vår hemsida. Det kommer bli ytterligare tillfällen, vilka kommer meddelas senare.

Återstående tävlingar
Det återstår två klubbtävlingar för säsongen. Först kommer Klubbmästerskapet som är öppen för alla medlemmar 2-3 september. Herr- och damklass och dessutom ålderkategoriklasser. Minst fem deltagare per klass. Läs mer på:

Årets sista klubbtävling är Lysegården Scramble. En 4-mannascramble som spelas den 16 september. 4-manna scramble (4 utslag/person måste räknas)
Startavgift: 2000:-/laget
Tävlingsgreenfee: 100:-/person om ej medlem.  Gäller ej bästkortklubbarna
Middag ingår efter tävlingen
Shotgun: 10:00 (scorekort och betalning skall vara gjord 09:30)

Nyheter på anläggningen
Ett nytt nät har satts upp runt bortre delen av rangen. Eftersom bollar har nått 9-hålsbanan samt att bilar skadats var detta en nödvändig åtgärd. Vi vill dock påtala att de som slår längre än 220 meter inte kan träna den sortens slag på vår drivingrange.

Avståndsmarkeringarna på banan har förändrats. Vi ser att väldigt många använder sig av avståndsmätare i form av laserkikare eller gps. Vi har därför valt att uppdatera alla 100 markeringar på båda banorna. Där hittar ni större röda plattor som anger 100 meter till greenens mitt. De röda plattorna och 150-pinnarna blir i fortsättningen de enda mått som kommer att finnas ute på banan.

Nya medlemmar och ökat spel
Vår medvetna satsning på att bli fler medlemmar och att göra fler starttider tillgängliga för våra medlemmar har slagit väl ut. Hittills har våra medlemmar bokat och spelat drygt 4000 fler golfrundor under 2017. Gästspelet har minskat men intäkterna ligger på ungefär samma nivå som 2016.
Vi är i skrivande stund 1668 medlemmar och närmar oss de högsta nivåerna med medlemmar i klubbens historia. Många kommer ifrån våra grönt kort-kurser. Vi tycker detta är väldigt roligt och vi hoppas att alla känner sig välkomna till Lysegårdens GK.