Lysegården markägare

24 mars 2020 är en stor dag för Lysegårdens Golfklubb. Idag blev markaffären slutförd och golfklubben är nu ägare till 68 hektar i och omkring Lysegårdens golfbana.
– Det känns jättebra. Vi har nu tryggat klubbens framtid och slipper fundera på vad som skulle hända när arrendeavtalet skulle skrivas om 2024, säger Rune Arnesen, som är ordförande i Lysegårdens driftsbolag, och som drivit förhandlingarna gällande markköpet för klubben.
I markköpet ingår hela golfbanan samt träningsanläggningen. Sedan tidigare ägde klubben sina fastigheter och den mark som fastigheterna stod på.
– Ett stort tack till säljarna. Familjen Engström har en gång i tiden byggt och drivit banan. Nu för dom arvet vidare till oss att förvalta och utveckla, säger Arnesen.
Markaffären kostade 6,5 mkr och finansieras delvis av ett banklån. Med räntor och amorteringar räknar golfklubben att få ungefär samma kostnader som tidigare.