Handigolf Tour på Lysegården

2057

14-15 maj avgjordes SGF Handigolf Tour på Lysegårdens Golfklubb.
– Detta var första gången vi stod som arrangör för Handigolf Tour. Vi gör gärna om det, säger klubbchefen Fredrik Rubensson.

56 spelare i fem olika klasser gjorde upp i årets första deltävling. Spelarna testades i kallt väder med mycket vind och även en del regn. Trots detta var det idel glada miner och förvånansvärt bra resultat.
Arrangemanget började redan i fredags med inspel för alla spelare och caddies som kom från alla delar av landet. Under fredagen hade även Sveriges Handigolflandslag träningsläger på Lysegårdens tillgänglighetsanpassade anläggning.
– Detta är ett led i den satsning som vi gjort med medel från Allmänna Arvsfonden #arvsfonden och Riksidrottsförbundets idrottslyft.

Som arrangör har Lysegårdens GK fått möjlighet att testa sin organisation. 15 golfbilar som skall servas och skötas, caddies, sponsorer och tävlingsledning är bara en del av arrangemanget.
– Allting har fungerat fantastiskt bra och vi är väldigt tacksamma för alla medlemmar som ställt upp och hjälpt oss med allt kring tävlingen, säger Fredrik Rubensson.

I A-klass kategori 1 segrade Emil Lindbom från Lyckorna GK på 146 netto. Bästa bruttoresultat, 155 slag, hade Joakim Björkman från Frösåker GK.

Övriga segrare:
A kategori 2: Alexander Forsman 148
B kategori 1: Nils-Erik Nilsson 151
B kategori 2: Julia Ericson 144
C kategori 2: Juan Filip Nilsson 140

Lysegården vill även passa på att tacka alla sponsorer som ställt upp med priser till tävlingen. More Golf, Göteborgs Golfförbund, Bergendahls/City Gross och Henrik Stensons Foundation.